הנשק הישראלי לא תמיד בידיים טובות

על פי סקר שנערך לאחרונה, 64% מתנגדים למכירת נשק שעלול לשמש להפרת זכויות אדם • מדובר בהיגיון בריא, כמו גם בביטוי למסורת יהודית מתמשכת, אבל למקבלי ההחלטות זה לא מזיז

הפגנה נגד נשיא הפיליפינים דוטרטה, בעת ביקורו בירושלים ב-2018. "המליץ לקנות נשק רק בישראל"

בדו"ח מסכם ל־2021 מציין משרד הביטחון כי במהלך השנה טופלו כ־23,300 בקשות לרישיונות ליצוא נשק וציוד ביטחוני לכ־190 מדינות (כחמישית מהבקשות בוטלו או נדחו). כדי שנבין כמה מטורפת תעשיית הנשק המקומית, נזכיר שישראל הקטנטנה היא המדינה השמינית בעולם ביצוא נשק. היצוא הביטחוני הישראלי מסתכם בכעשרה מיליארד דולר, כמעט עשירית מכלל היצוא הכללי. ישראל היא גם היחידה, לצד רוסיה, מבין עשר יצואניות הנשק הגדולות בעולם, ללא חקיקה מגבילה על יצוא נשק למדינות עם הפרות חמורות של זכויות האדם.

מה התוצאה של היעדר ההגבלה הזו? ומה באמת נעשה בנשק הישראלי? רצח העם בדרום סודאן נעשה, בין היתר, באמצעות רובי גליל ישראליים. גם בשנים שלאחר מכן היה שימוש בנשק ישראלי בפעולות טבח ודיכוי במדינה. ישראל מוכרת נשק וציוד צבאי למיאנמר, למרות הטבח של בני הרוהינגה ב־2017 ורדיפתם. ב־2018 קרא נשיא הפיליפינים דוטרטה - המואשם ברצח אלפי אזרחים ויריבים פוליטים - כי "בתחום הציוד הצבאי והנשק יש רק מדינה אחת לקנות ממנה - ישראל". זו הרשימה הקצרה. ישראל מוכרת נשק גם לקמרון, אזרבייג'ן, סרי לנקה ורבות נוספות ומפוקפקות, כאלו שמרבית מדינות המערב מסרבות למכור להן בדיוק בגלל סיבות אלו.

כששואלים אותנו, כמו בסקר שערך מכון "מתווים" לאחרונה, אנחנו מסמנים לגמרי את צו המצפון. 64 אחוזים מהישראלים מתנגדים למכירת נשק וציוד שעלולים לשמש להפרת זכויות אדם. רק 12 אחוזים מאיתנו תמכו במכירה. אבל דעת הקהל לא מזיזה למקבלי ההחלטות שמאפשרים את הזוועה הזו.

מדובר בהיגיון בריא, שלפיו לא מניחים נשק ישראלי שאמור לשמש להגנה בידיים של רוצחים, אבל גם במסורת יהודית מתמשכת. מהאחריות שלקח אברהם, אב המון גויים, על סדום ועמורה החוטאות כנגד עונש קולקטיבי, ועל שבויי מלחמת ארבעת המלכים בחמישה. אברהם שחרר את שבויי המלחמה וסירב לקבל תגמול. הרב משה כלפון הכהן, רבה הראשי של ג'רבה, פיתח חזון של אחריות גלובלית לכבוד האדם וחירותו. מג'רבה של שנות ה־20 במאה הקודמת, הוא נשא דרשה מפורסמת שבה קרא להקים ארגון עולמי ובית משפט בינלאומי בירושלים. המטרה היתה להבטיח את שלומם ורווחתם של כלל בני האדם בעולם. חזון זה היה ביטוי עמוק לתפיסה שתורת ישראל אינה מכוונת לגאולת ישראל בלבד, אלא נושאת בשורה של שלום עבור האנושות כולה.

בשבת הקרובה, פרשת "ויקהל", יוזכר המאבק להגבלת מכירת נשק בעשרות בתי כנסת ברחבי ישראל, בהובלת ינשו"ף (עמותה לשקיפות ולפיקוח על יצוא נשק). הקול היהודי לטובת אחריות ביצוא הנשק הישראלי חייב להדהד ולהשפיע גם על מקבלי ההחלטות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר