מבית שמאי

עדכון חודשי מבית איגוד השמאים בישראל

גיליון מספר 85

דצמבר 2019

צור קשר
חפשו אותנו בפייסבוק
לאתר האיגוד
 

נבחרו חברי המועצה המייעצת וחברי בית הדין המשמעתי של משרד התחבורה

לפי סעיף 160 א'2 לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שר התחבורה ממנה שמאים למועצה המייעצת ולביה"ד המשמעתי על פי המלצת איגוד השמאים.

ועד ענף הרכב ערך דיון במינוי שמאים למועצה המייעצת של משרד התחבורה והמלצת שמות שמאים לבית הדין המשמעתי לפי סעיף 164 ב' 3' לחוק.
במהלך הדיון, הודגשו קריטריונים הנדרשים מחברי המועצה המייעצת, כגון שליטה בחוקים, תקנות והנחיות בענף השמאות, ראיה רחבה ויכולת לנתח השפעת סיטואציות מורכבות על תהליכים ויכולת לסייע בבניית תהליכי עבודה מול רגולטורים.

ועד ענף הרכב העלה מספר שמות של שמאים להצבעה תוך הצגת נימוקים להצעות.
בתום הדיון, להלן רשימת החברים שהומלצו למועצה המייעצת ולועדת המשמעת.

מועצה מייעצת:

● אורי גורביץ - חבר מועצה
● רפי דגן - חבר מועצה
● עמוס כחלון - חבר מועצה

● גיל יעקב - ממלא מקום
● משה שיף - ממלא מקום
● אברהם שחור - ממלא מקום

חברי ועד הענף יורם אפרתי ואביב בן אברהם ישמשו כמתאמים בין ועד הענף לנציגי המועצה וישתתפו כמשקיפים בישיבות המועצה.

בית הדין המשמעתי:
● עו"ד מנו שבתאי - חבר
● עו"ד מוטי טל - ממלא מקום

כמו כן, בעקבות החלטת ועד הענף לרענן את רשימת השמאים שנוטלים חלק בפעילויות האיגוד, פרסמה מזכירות האיגוד קול קורא לחברי ענף הרכב להירשם לוועדות המקצועיות. מתוך רשימת השמות שרוכזו במזכירות, בחר ועד הענף ברוב קולות את הרכב הועדה המקצועית הארצית (לפי סדר א-ב), כדלהלן:

● אטיאס שלומי
● גורביץ אורי
● דרומר יהודה
● דרנוב ישראל
● כחלון עמוס
● לבנטר שלמה
● שוהם עזרא 
 

לראשונה - משרד העבודה הכיר בלימודי שמאות רכוש

משרד העבודה העניק לראשונה הכרה במסלול ללימודי שמאות רכוש, זאת לאחר תהליך אותו הובילו איגוד השמאים ומכללת עדיף המובילה בתחום לימודי שמאות הרכוש בארץ. נכון לימים אלו, ניתנה הכרה אך ורק לתכנית הלימודים של מכללת עדיף, זאת לאחר בדיקה מעמיקה של משרד העבודה את תכנית הלימוד של המכללה שנבנתה בשיתוף איגוד השמאים.

בשנים האחרונות, איגוד השמאים נאבק להסדרת מקצוע שמאות הרכוש בכדי למנוע פגיעה בצרכנים, שמאות הרכוש הוא מקצוע מעין משפטי ולכן ישנה חשיבות גדולה לשמירה על אתיקה מקצועית, רמה מקצועית הולמת של שמאי הרכוש, מניעת מפגעים במרחב הציבורי ומתן שירות זמין וסדיר שמבוסס על ידע ברמה גבוהה. כיום, ישנה תופעה של גופים שמתיימרים "להכשיר" שמאי רכוש בכמה מפגשים בודדים, בעוד שתכנית הלימודים של מכללת עדיף נפרשת על פני למעלה מ 300 שעות לימוד, מבוססת על לימוד משולב עיוני ומעשי של כל אחד מהתחומים בהם עוסקת שמאות הרכוש תוך כדי תרגול בסדנאות כתיבת דוחות שומה של כל החומר הנלמד ומתעדכנת כל העת בהתאם לסטנדרטיים הגבוהים המתפתחים בתחום ולכן הכרת משרד העבודה בלימודי שמאות הרכוש הינה צעד ראשון בתהליך הסדרת המקצוע.

לדברי עו"ד דורון חבקין, יו"ר אגוד השמאים : "כבר שנים שאנו מדברים על הסדרת מקצוע שמאות הרכוש. שמאי הרכוש ממלא תפקיד מעין משפטי שיש לו השפעה על מצב כלכלי ואף בריאותי של בודדים ומשפחות ועל כן לא ייתכן שהתחום ימשיך להיות פרוץ וכל אחד שיקום בבוקר יוכל להכריז על עצמו כעל שמאי רכוש. אנו מברכים את משרד העבודה על החלטתו ואת מכללת עדיף אשר למרות התחרות של גופים שמבטיחים הוקוס פוקוס של רכישת מקצוע שמאות הרכוש בזמן קצר, ממשיכה להקפיד על סטנדרטים גבוהים ולחתור למצוינות."

מר אלון קרן, יו"ר ענף רכוש באיגוד השמאים אמר: "בימים האחרונים התבשרנו כי משרד העבודה אישר את הפיקוח על קורס שמאות רכוש אלמנטרי (מגמה 8140) במכללת עדיף. מדובר בהישג משמעותי למקצוע שמאות הרכוש, שהושג בעמל רב של הגורמים השונים המעורבים בקידום, הכנת התכנים, ושקידה במשך למעלה מ- 12 שנה בפיתוח חומרי הלימוד, איסופם וארגונם בצורה מקצועית. מדובר בקורס שתכניו מעודכנים ונבדקים באופן תדיר על ידי ענף רכוש באיגוד השמאים תוך מעורבות מלאה וצמודה שלי בקורס עצמו ובתוכנית הלימודים. בעקבות ההתפתחות, אנו עמלים על קביעת מדדים מעודכנים לקבלת חברים חדשים לענף הרכוש באגוד בהתאם להכשרתם".

שלומית יהב, מנכלי"ת מכללת עדיף מציינת: " זה כ - 15 שנים שאנו מלמדים את מקצועות השמאות בישראל בשיתוף פעולה הדוק עם אגוד השמאים ובפיקוח מלא שלהם, וכמכללה המובילה את התחום והיחידה שמלמדת את התכנית במלואה, פעלנו במהלך כל התקופה להסדרת מקצוע השמאות בישראל כמקובל בעולם. אנו מודים להנהלת משרד העבודה, להנהלת המחוז ולמפקחים שלנו במשרד העבודה, על הרצינות שבה ניגשו לנושא ועל שיתוף הפעולה ההדוק שכלל ביקורות בקורס וסיורים במהלכו, ובחינה מעמיקה שבוצעה למבנה ולתכני הקורס. אין זה דבר של מה בכך, לערוך בחינה מקיפה, מעמיקה ויעילה לקורס כל כך מורכב המשלב מספר דיסציפלינות ואנו מודים על כך.

אנו נרגשים מהמעמד וגאים על כך שלקחנו חלק מרכזי יחד עם הנהלת האגוד, בהכרת הצורך ובהסדרת התחום. זהו רגע היסטורי ונקודת מפנה לעולם השמאות בכלל ושמאות הרכוש בפרט. תודה לעו"ד דורון חבקין יו"ר אגוד השמאים ולמר אלון קרן יו"ר ענף רכוש באגוד השמאים, אשר דרישותיהם המקצועיות העמידו בפנינו רף גבוה, שאלו שאלות ודרשו מאיתנו לעמוד בסטנדטים הגבוהים ביותר במהלך השנים, כך שהשתפרנו כל העת עד לאפשרות לעמוד בפיקוח של משרד העבודה.

זו גאווה גדולה לקבל את ההכרה במקצועיות שלנו לאחר שזו נחקרה ונבדקה גם ע"י אנשי מקצוע מרכזיים וגם באקדמיה, אנו מחויבים להמשיך למקצע, להוביל ולהנגיש את ההכשרות בתחום השמאות ולסייע לאגוד השמאים בישראל בביסוס מעמדו המקצועי של השמאי."


 

כנס מרכזי משותף לענף רכוש וענף ימי

את שנת 2020 נפתח בכנס משותף לענף רכוש ולענף ימי, אשר יעסוק במגוון נושאים, בניהם: יהלומי מעבדה מגודלים, תיקון צנרת ללא הרס והעמסת וקשירת מטענים בצורה נכונה ובטיחותית.

נותנת החסות לכנס היא חברת מ.איתן המומחים לאינסטלציה - החברה מובילה ובעלת טכנולוגיה מתקדמת ביותר  בתיקון צנרת ביוב וניקוז ללא שבירה והרס. החברה מספקת את שירותיה לכלל המוסדות כגון: תאגידי מים, חברות בנייה, רשות שדות התעופה, שמאים ולקוחות פרטיים. במהלך הכנס תינתן סקירה קצרה של איתן מזרחי, הבעלים של החברה בנושא תיקון צנרת ללא הרס.

כמו כן, תינתן הרצאה בנושא יהלומי מעבדה. יהלומי מעבדה הנם יהלומים לכל דבר מבחינת ההרכב הכימי ומבחינה אופטית. מדענים הצליחו להגיע במעבדה לאותם התנאים שבהם נוצר יהלום בבטן האדמה. הפלוס הגדול של יהלומי מעבדה הוא שליטה מוחלטת בצבע היהלום ובניקיונו. הפיתוח החדשני חוסך את כל עלויות הכרייה הגבוהות ומאפשר ללקוח לקבל יהלומים ברמה גבוהה, בנוסף יהלומים אלה הנם ירוקים מאופן ייצורם.

אולם, יהלומי המעבדה הביאו לתופעה של יהלומי מעבדה שנמכרים ללא גילוי נאות, או אפילו גרוע מכך, עם תעודות דירוג שמסוות את זהותם האמיתית.

את ההרצאה יעביר יוסי קוזי, מומחה בעל שם עולמי בנושא זיהוי יהלומים מגודלי מעבדה והבעלים של חברת DIAMOND SERVICES - חברה שמפתחת ומספקת שירותי זיהוי וטכנולוגיות לתעשיית היהלומים והתכשיטים. החברה פיתחה מכשירים - היחידים בשוק המסוגלים לבדוק יהלומים בודדים ויהלומים המשובצים בתכשיטים, ללא קשר לגודל וצורה, בכדי לזהות ולקבוע במדויק אם הם טבעיים, סינתטיים, עברו טיפול צבע או יהלומי סימולנט.

נושא נוסף שיידון בכנס הינו קשירה והעמסה נכונה של מטענים שלה יש השפעה על הפיצוי המתקבל בסופו של יום בגין נזקים לסחורה בהעברה על גבי משאיות. את ההרצאה יעביר גבי בן - הרוש, יו"ר מועצת המובילים שידבר על נכון ולא נכון בקשירת והעמסת מטענים בסחורה בהעברה. כשמאים אשר בודקים נזקים של סחורה בהעברה, אנו עדים לא אחת למקרים בהם אבטחת המטענים נעשית בצורה לא בטיחותית, אשר גורמת לשחרורו, נפילתו ופיזורו על הכביש, לאיבוד שליטה ברכב ואף להתהפכות הרכב, דבר שעלול לגרום נזק כבד לרכוש ולגוף.

לצערנו חוקי העמסת וקשירת מטענים אינם נכללים בלימודי הנהיגה של נהגי רכב כבד ובכלל קיימת בורות בתחום גם בכל סביבת העבודה של נהגי הרכב הכבד. על כן, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משרד התחבורה ומועצת המובילים פיתחו סדרת הכשרות בנושא, הכוללות ספר וסרטוני הדרכה. בימים אלה, הכשרות אלה נמצאות בעיצומו של פיילוט ומועברות לשוטרי היחידה לאכיפת רכב כבד במשטרת התנועה, קציני בטיחות, נהגים מקצועיים, סדרני עבודה בחברות הובלה, מפקחי ניידות במשרד התחבורה ומורי נהיגה. ההרצאה אשר תשמעו בכנס היא למעשה חלק מאותה סדרת הכשרות.

להזמנה וסדר יום, הקישו כאן.

להורדת טופס תשלום בכרטיס אשראי, הקישו כאן.

לרישום ושליחת הטופס באמצעות המייל, הקישו כאן.

ההרשמה להשתלמות ענף הרכב בצ'מפיון מוטורס סגורה!

ההרשמה להשתלמות בצ'מפיון מוטרוס בנושא: "טכנולוגיות מתקדמות ברכב" סגורה לשני המועדים.

במידה ונרשמתם ואינכם יכולים להגיע, אנא הודיעו למזכירות האיגוד כיוון שישנה רשימת המתנה.


תזכורת - דמי חבר לשנת 2020

שנת 2020 בפתח ופעילויות רבות לפנינו.

אנו מזמינים את החברים שעדיין לא שילמו דמי חבר לשנת 2020, לפנות למזכירות האיגוד להסדרת התשלום.

מן התקשורת

המכונית שלכם שווה חצי

לראשונה: משרד העבודה מכיר בלימודי שמאות רכוש

סקר "מאגר מוחות": 94 אחוזים מהישראלים חוששים מהגעה למוסך



מערכת ניוזלטר ITnewsletter