אם אינך רואה אימייל זה כראוי לחץ/י כאן


ראש המועצה האזורית דרום השרון, אושרת גני גונן במעבדת הדמיון במרכז החדשנות בבי"ס צופית


דצמבר 2022

שלום לך,

שנת 2022 מתקרבת לסיומה ואני נרגש לשתף אותך בסיכום העשייה של קרן אתנה במהלכה.

30,200 מחשבים ניידים!!! השבוע חצינו את קו ה-30,000 מחשבים ניידים שחולקו למורות, מורים וגננות ב-2,999 בתי ספר ב-178 רשויות בישראל במסגרת תכנית הדגל של קרן אתנה, "ארגז כלים דיגיטלי לכל מורה".

בתחילת השבוע חולקו 307 מחשבים בדימונה, ביום ד׳ בשבוע שעבר הענקנו מחשבים ניידים בחט"ב צור יצחק במועצה אזורית דרום השרון וביום א׳ שעבר בבית ספר בנימין רוטמן לחינוך מיוחד אשל הנשיא.

תודה לתורמים שאפשרו זאת, תודה לראשי הערים, למנהלי מחלקות החינוך, להסתדרות המורים, לבנק מסד ולמשרד החינוך. תודה לצוות של אתנה בהובלת דפנה תמיר - אינה, סיוון, שירלי וקאטי. 

דפנה תמיר עם מורות בחלוקת "ארגז כלים דיגיטלי" בדימונה שהתקיימה השבוע

עבורנו הייתה זו שנה של פריצת דרך בהתקדמות מערכת החינוך בישראל לכיתת העתיד – כיתה המשלבת טכנולוגיות חדישות בלמידה בבתי הספר, ובלקסיקון שלנו – "מעבדת הדמיון".

"מעבדת הדמיון" הראשונה נחנכה בחודש יוני בכפר הנוער ויצו נחלת יהודה ומאז הותקנו כבר מעל 20 מעבדות דמיון ברשויות ברחבי הארץ. במקביל, מורות מבתי ספר בהם הותקנה "מעבדת הדמיון" עוברות הדרכה בשיתוף עם מדריכות של משרד החינוך ולומדות כיצד להשתמש בטכנולוגיה האימרסיבית וליצור מערכי שיעור מותאמים לתוכנית הלימודים בבית הספר. אנו מאמינים, שהכשרה זו תביא להעצמה נוספת של המורות והמורים – היעד האולטימטיבי של קרן אתנה.

בנוסף למאמצינו בישראל, אנו ממשיכים לעבוד על מספר הזדמנויות שנפתחו במהלך השנה גם בחו"ל עם בתי ספר יהודיים, שמבקשים לשתף פעולה עם בתי ספר בישראל.

השנה השתתפנו במספר כנסים בינלאומיים, ביניהם כנס הביאנלה של ה-OECD, שהתקיים בירושלים, כנס COSP-15 לזכויות של אנשים עם מוגבלויות שהתקיים באו"ם בניו יורק, כנס אדיוטק שארגנו יחד עם "אנשים ומחשבים", וכנסים רבים אחרים. בנוסף, ביקרתי בחוף המזרחי הצפוני של ארה"ב ובקנדה, שם נפגשתי עם אנשים שאוהבים את ישראל ורוצים לקדם את נושא החינוך בארץ.

צוות קרן אתנה בביתן "מעבדת הדמיון" בכנס הביאנלה של OECD

במהלך השנה ארחנו אורחים ממדינות שונות בחדר התצוגה של "מעבדת הדמיון" בקיבוץ שפיים לצד אלפי אורחים מרשויות וחברות שונות בארץ. זיהוי פוטנציאל השינוי בחינוך שמציעה הכיתה האימרסיבית הוא מיידי, ואנו עדים להתלהבות רבה בקרב המבקרים ממערכת החינוך, הרשויות והמגזר הפרטי.

הצעד הקטן הזה של שילוב טכנולוגיה בחינוך, מהווה צעד ענק עבור כל מערכות הלמידה בישראל ובעולם, ואנחנו נרגשים להיות חלק מתהליך הפריצה של כיתת העתיד לחיי מורות, מורי ותלמידי ישראל.

אני רוצה לומר תודה לך ולכל התורמים והתומכים של קרן אתנה בארץ ובעולם – על העידוד, האמון, התמיכה והרוח הגבית שאנו מקבלים. ביחד נמשיך להפוך חלומות למציאות ולחזק את מחנכי הדור הבא של ישראל.

אני מאחל שנה אזרחית טובה ופורחת לך ולבני משפחתך.

אורי בן-ארי
מייסד ונשיא קרן אתנה
לתרומה להקמת "מעבדת הדמיון"

מחוללים מהפכה בלמידה

למידה ב-"מעבדת הדמיון", כיתת העתיד של קרן אתנה

עם כניסת "מעבדת הדמיון" לבתי ספר ומכללות להכשרת מורים ברחבי ישראל, ניתן להכריז בבטחה: כיתת העתיד כבר כאן!

זוהי בעצם הפעם הראשונה מזה מאות שנים, שמהות הכיתה המוכרת לכולנו משתנה. השולחנות, הכיסאות והלוח מפנים את מקומם לתלמידים פעילים, המשתתפים בשיעורים וחווים את הלמידה במקום להקשיב להרצאה של המורה. כאן למידה של כל נושא הופכת מתיאורטית לאינטראקטיבית ואימרסיבית, המאפשרת לתלמידים להיכנס אל תוך הנושא הנלמד ולחוות למידה פעילה.

חנוכת "מעבדת הדמיון" בבית ספר גבים בבאר-שבע יחד עם נציגי ICL, העיריה ומשרד החינוך

רעיה סינח, מורה לאנגלית ורכזת תקשוב ומנהלת "מעבדת הדמיון" בבית ספר גבים בבאר שבע מספרת:
 

שלום, שמי רעיה סינח מורה לאנגלית ורכזת התקשוב בבית ספר גבים בבאר שבע. אני תמיד האמנתי שעתיד של מערכת החינוך – זה שילוב מוצלח של טכנולוגיה והוראה. מעבדת הדמיון זה בדיוק מה שמערכת החינוך בישראל ובעולם צריכים. בחזון שלי אני רואה בעתיד הקרוב מאוד- כל בית ספר בארץ ובעולם לומד במעבדת הדמיון. מורים בונים שיעורים ברמה אחרת- חדשנית. תלמידים אף הם בונים שיעורים במערכת של מעבדת הדמיון, תוך בחירת נושאים שמעניינים אותם ללמוד ולא שיעורים שמורים מחייבים אותם ללמוד. ואז נותנים להם במה להציג את השיעורים שלהם במעבדת הדמיון לחברים בכיתה.

בזכות מעבדת הדמיון היום אנחנו בבית ספר גבים יכולים לבנות שיעורים ברמה אחרת. יכולים לקחת את התלמידים שלנו לכפר אתיופי ולתת להם הרגשה שהם שם. בדיוק כמו בשיעור שבנינו על חג הסיגד. זה נתן להם הזדמנות ללמוד על אתיופיה ועל החג הסיגד.

בשבוע הבא במסגרת שיעור אנגלית יבקרו התלמידים שלנו בשיקגו שבארצות הברית, ויבקרו באתרים, יבצעו משימות ובסוף השיעור הם יציגו את החוויה שלהם באנגלית.

מעבדת הדמיון מזמנת למידה חווייתית, חברתית ומשמעותית. שיעור במעבדת הדמיון מפתח חשיבת חקר אצל התלמידים ומורים שעובדים בה!

טקס פתיחת "מעבדת הדמיון" במכללת סכנין לעובדי הוראה

חנוכת "מעבדת הדמיון" בתיכון דרכ"א נתיבות

רעיה ומנהלות "מעבדת הדמיון" האחרות מובילות את המהפכה במערכת החינוך יום-יום בעבודה מתמדת, המנגישה את הלמידה לכל תלמיד ותלמידה, ועוזרת להם לבנות את כישורי המאה ה-21.

בקרוב תהיה כל הארץ מרושתת במורות ומורים שעובדים יחד כדי ליצור למידה יותר מעניינת ויותר אפקטיבית. המהפכה כבר החלה!

התורמים לתכנית ויצו העולמית ב"מעבדת הדמיון" הראשונה שהושקה בישראל בכפר הנוער ויצו נחלת יהודה

טקס השקת השקת "מעבדת הדמיון" בבי"ס קשת במועצה המקומית בכוכב יאיר – צור יגאל

הדגמת שיעור לדוגמא בהשקת "מעבדת הדמיון"
בחט"ב ארז בעיר עפולה

גזירת הסרט בהשקת "מעבדת הדמיון"
בבי"ס אמית רון ארד ברחובות

מעל 25,000 מבקרים בתערוכת "צייד הצבעים" של האמן הדרוזי הבינלאומי סאם חלבי

במהלך חודש אוקטובר התקיימה ביפו תערוכת יחיד "צייד הצבעים" של האמן הדרוזי הבינ"ל סאם חלבי, ולנו בקרן אתנה היתה הזכות לתת לה חסות.

אי אפשר היה להישאר אדיש לקסם שיצר האמן הצעיר הזה במיצגים גדולים ובציורים ותבליטים. וכך, כל מי שנכנסו לביקור בתערוכה, מיד עלה חיוך על פניהם. הייתה זו תערוכה שמחה ומלאת חיים וצבע, עם עבודות מפתיעות בקונספט ויופי.

סאם השתתף בעבר בפרויקט של קרן אתנה בו קיבלו אמנים ואמניות בישראל מחשב נייד והתבקשו להפכו ליצירת אמנות. מאז, סאם ממשיך לתמוך בפעילות של קרן אתנה.

עושים כותרות

הכתבה על מעבדת הדמיון במגזין "הארגון"

מרגע השקתה, זוכתה "מעבדת הדמיון" למספר פרסומים שאת חלקם רצינו לשתף עמך למקרה שפספסת:

בחודש אוגוסט שודרה כתבה נרחבת אודות "מעבדת הדמיון" (יחד עם טכנולוגיות אחרות) במהדורה המרכזית של ערוץ 13. ניתן לראות את הכתבה המלאה כאן או לצפות בחלק אודות מעבדת הדמיון:

בחודש אוקטובר פורסמה כתבה במגזין הארגון – המגזין החברתי של ישראל אודות הבשורה של "מעבדת הדמיון" עבור אנשים עם מגבלת ניידות (דפים 86-87) אותה ניתן לקרוא כאן.

מעריב online פרסמו כתבה אודות "מעבדת הדמיון" וכיתת העתיד. ניתן לקרוא את הכתבה כאן.

ניתן למצוא פרסומים נוספים על קרן אתנה ופועלה בעמוד פרסומים באתר שלנו.

תכנים אימרסיביים לכל מורה

מערך שיעור אימרסיבי ליום הזיכרון ליצחק רבין, שהכין אביתר אלוק,
מורה בתיכון הרב תחומי עמל אמירים בעיר אופקים" בבי"ס אמית רון ארד ברחובות

כתבנו רבות על האפשרויות שפותחת "מעבדת הדמיון" והכיתה האימרסיבית בפני מערכת החינוך. אחד האתגרים והמבחנים הגדולים של כיתת העתיד תהיה, ללא ספק, היכולת של המורות והמורים (וכן, גם התלמידים) לייצר תכנים ומערכי שיעור ייחודיים כתוספת לאלה שכבר קיימים במערכת.

לשמחתנו, כבר היום אנו רואים מורות, מורים ויוצרי תוכן בארץ אשר לקחו את השרביט והחלו ליצור שיעורים פשוטים אך מרהיבים על נושאים שונים כגון יום הזכרון ליצחק רבין, חג הסיגד, כ"ט בנובמבר ואחרים.

במקביל, אנו עובדים על שיתופי פעולה בישראל ובחו"ל ליצירת תכנים אימרסיביים לפי נושאים הנלמדים בבתי הספר בכלל המקצועות ותכנים מותאמים עבור ילדים עם צרכים מיוחדים.

חשוב להדגיש, שניתן יהיה להשתמש בכלל התכנים שיוצרים המורות והמורים בכל מעבדת דמיון קיימת ועתידית (לפי בחירת יוצרי התוכן), דבר שיאפשר להקים רשת ארצית של תכנים אימרסיביים עם ספרייה שתלך ותגדל.
לתרומה להקמת "מעבדת הדמיון"

להסרה מרשימת התפוצה לחץ/י כאן

נשלח באמצעות ITnewsletter