לקראת סיומה של שנה מאתגרת, אנחנו פונים אליכם בבקשה לתמוך בעבודה שלנו. דווקא עכשיו, כשהמציאות בשטח הולכת ומחמירה, הפעילות שלנו חיונית מתמיד.
השנה עמדנו בחזית המאבק לצדק - בגדה המערבית, בכנסת, בקהילות ובשטח. הרחבנו את נוכחותנו המגינה, העמקנו את העבודה הבין-דתית, תמכנו באוכלוסיות מוחלשות דרך מרכז הזכויות, וחינכנו מאות חניכים וחניכות לאחריות יהודית ולזכויות אדם. כל זה התאפשר בזכות למעלה מ-175 רבנים ורבניות שהדריכו, לימדו ויצאו לשטח.
בזמנים קשים אלה, עלינו לשמור על הערך היהודי של קדושת חיי אדם. תרומתכם תאפשר לנו להמשיך ולהרחיב את הפעילות בשנה הקרובה. תרמו לנו היום ותרומכתם תוכפל!
|
|
אנחנו לא יכולים לעמוד מנגד למתרחש בימים אלה בגדה המערבית. מאז נפתחה עונת מסיק הזיתים חל זינוק בטרור היהודי נגד חקלאים פלסטינים ומתנדבים ישראלים שבאו לסייע להם. מתנחלים רעולי פנים תוקפים באלות ואבנים, שורפים רכבים, הורסים ציוד חקלאי ופוצעים אזרחים חפים מפשע. כל זה מתרחש לעיני חיילי צה"ל שעומדים מנגד ואינם מתערבים. במקום להגן, החיילים מתעלמים מהאלימות. כשהחקלאים מנסים להגיע לאדמותיהם שעליהן עמלו דורות על דורות, הצבא מוציא צווי סגירה שמונעים מהם את הגישה, במקום לעצור את המתנחלים האלימים ולאכוף את החוק. המשטרה, שאמורה לאכוף את החוק על אזרחים ישראלים בגדה, נעדרת לחלוטין מהתמונה או נוכחת אך בוחרת שלא לפעול. פעילים מעידים שגם כשכוחות משטרה נמצאים בשטח, הם פשוט לא פועלים נגד המתנחלים האלימים. אנחנו דורשים מצה"ל ומערכת הביטחון לפעול מיידית לאכיפת החוק. אנחנו דורשים שהחיילים יעשו את מה שהנהלים מחייבים אותם לעשות – לעצור תוקפים, לא לעמוד מנגד, ולהגן על בעלי הקרקע. אנחנו דורשים ביטול מיידי של צווי הסגירה שמונעים מחקלאים להגיע לאדמותיהם, וחקירה של כל חייל שהתעלם מאלימות או שיתף עמה פעולה. צפו בסרטון על המתרחש בשטח - https://www.facebook.com/reel/829016209935652/חתמו על העצומה לעצירת האלימות - https://www.rhr.org.il/petitions/%d7%a2%d7%a6%d7%a...
|
|
קריאה בכנסת נגד חוק עונש מוות למחבלים
|
|
השבוע השתתפנו בדיון בכנסת והשמענו קול ברור נגד חוק עונש מוות למחבלים. העמדה שלנו ברורה: ההצעה מנוגדת לערכי היהדות. רק מי שברא את החיים רשאי ליטול אותם. ההלכה מתירה לפגוע במחבל רק כשהוא מהווה סכנה מיידית, לא לאחר שנתפס ויושב בכלא. ההלכה היהודית ביטלה למעשה את עונש המוות כבר 40 שנה לפני חורבן בית שני, מתוך הכרה ברורה שלאחר הפסקת הנבואה אין לבני אדם סמכות ליטול חיים. למערכת הביטחון יש יכולת מוסרית ואף חוקית ליטול חייהם של בני אדם הפועלים לפגוע בשלום תושבי ישראל, אך מערכת המשפט מתפקדת בזירה אחרת, שונה לחלוטין. לאפשר לשופט בשר ודם לגזור גזר דין סופי שאין ממנו חזרה זוהי דילמה הקשורה למשמעותה של קדושת החיים.
|
|
בשם הדת: הכנס הבין־דתי השנתי לציון יום זכויות האדם הבין־לאומי
|
|
דתות מחזיקות כוח רוחני, חברתי ופוליטי שיכול גם להגן על זכויות אדם וגם לפגוע בהן. זה היה לב הדיון בכנס הבין־דתי השנתי שיזמנו השבוע לציון יום זכויות האדם הבין־לאומי.
הכנס, שנערך בימק"א ירושלים בשותפות עם 'הפורום הבין דתי לזכויות אדם' ובהשתתפות אנשי דת ממגוון זרמים ודתות, מחנכים, פעילים וארגוני שותפים, בחן מקרוב מקרים בעולם שבהם דתות היו מעורבות בפגיעה ולאחר מכן מילאו תפקיד מרכזי בתהליכי תיקון ופיוס. בתוך כך, היה חשוב לקבל חיזוק ממומחים בתחום לגבי התפקיד הקריטי של החברה האזרחית בהנעת דת, מוסדות וקהל מאמינים ללקיחת אחריות על פגיעות בזכויות אדם.
|
|
צליל השופר נשמע בביתו של הדלאי למה!
|
|
חברינו, הרב דובי אביגדור, ביקר בביקור נדיר ומרגש בביתו של הדלאי למה בדרמסלה, הודו. המנהיג הרוחני, חתן פרס נובל לשלום, הוא סמל עולמי למאבק לא-אלים למען זכויות העם הטיבטי. במהלך הפגישה, שהייתה גשר בין תרבויות ומסורות, הסביר דובי את משמעות השופר כקול הקורא לצדק, התעוררות ותקווה במסורת היהודית. דובי הדגיש גם את המחויבות העמוקה של היהדות לערכי כבוד האדם, אחריות מוסרית וחירות ואת נקודות המפגש ביניהם לבין דרכו של הדלאי למה במאבק לא-אלים למען זכויות אדם
|
|
בימים בהם מנשבות רוחות אפלות של גזענות, לאומנות ורדיפה פוליטית, החלטנו להיפגש יחד - אנשי ונשות חינוך, מורים ומורות, מנהלות ומנהלים, גננות וגננים, הורים לילדים במערכת החינוך, א.נשי ארגוני חינוך לשלום וזכויות אדם - כדי ללמוד מהניסיון המצטבר, ולחשוב יחד על איך מצליחים, במיוחד בימים האלה, לחנך להומניזם, לשלום ולדמוקרטיה. הגיע הזמן להתארגן ולבנות כוח שיעמוד מול רוחות הזמן. להרשמה - https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfLLoloKw...
|
|
הצעת החוק לעונש מוות למחבלים חוזרת לכותרות, ואנחנו מזמינים אתכם לשיח מעמיק על המשמעויות שלה.
בוובינר מיוחד לרגל חנוכה, נבחן את הצעת החוק משלוש זוויות: עו"ד אלזה בוגניה מהאגודה לזכויות האזרח תציג את הבעייתיות המשפטית והחוקתית, הרב אבי דבוש והרב קובי וייס מקול רבני לזכויות אדם ידברו על העמדה היהודית והמסורת ההלכתית בנושא והרבה ג'יל ג'ייקובס מארגון תרועה בארה"ב תשתף על המאבק נגד עונש המוות בארצות הברית ועל הלקחים שאפשר ללמוד משם. הצטרפו אלינו בזום - https://us06web.zoom.us/launch/edl?muid=80a54bba-f...
|
|
 | | | |
לדבר על תשובה ותיקןן אחרי שתי שנות מלחמה אכזרית הוא הדבר הנחוץ אך גם השברירי ביותר. האמונות השונות שלנו מלמדות שתשובה אינה רק שינוי פנימי ופרטי של הלב, אלא גם תזוזה קולקטיבית ותנועה לעבר תיקון, שיקום ופיוס. על לבחון את התשובה מנקודת מבט נוצרית, בחרתי בטקסט מתוך הבשורה על-פי לוקס, פרק י"ט, המספר את סיפורו של זכי. נקרא: " הוּא נִכְנַס לִירִיחוֹ וְעָבַר בָּהּ, וְאִישׁ אֶחָד, זַכַּי שְׁמוֹ, שֶׁהָיָה מוֹכֵס רָאשִׁי וְאִישׁ עָשִׁיר, הִשְׁתַּדֵּל לִרְאוֹת מִי הוּא יֵשׁוּעַ וְלֹא יָכוֹל בִּגְלַל הֶהָמוֹן, שֶׁכֵּן הָיָה נְמוּךְ קוֹמָה. הוּא רָץ הָלְאָה לְפָנִים וְעָלָה עַל עֵץ שִׁקְמָה כְּדֵי לִרְאוֹת אוֹתוֹ, כִּי בְּאוֹתָהּ דֶּרֶךְ עָמַד יֵשׁוּעַ לַעֲבֺר. כַּאֲשֶׁר הִגִּיעַ יֵשׁוּעַ לַמָּקוֹם, הִבִּיט לְמַעְלָה וְאָמַר לוֹ: "זַכַּי, רֵד מַהֵר, כִּי הַיּוֹם עָלַי לְהִשָּׁאֵר בְּבֵיתְךָ". הוּא יָרַד מַהֵר וְקִבֵּל אוֹתוֹ לְבֵיתוֹ בְּשִׂמְחָה. כְּשֶׁרָאוּ זֺאת הִתְלוֹנְנוּ הַכֺּל וְאָמְרוּ: "אֵצֶל אִישׁ חוֹטֵא הוּא בָּא לְהִתְאַכְסֵן!" עָמַד זַכַּי וְאָמַר אֶל הָאָדוֹן: "אֲדוֹנִי, הֲרֵינִי נוֹתֵן אֶת מַחֲצִית נְכָסַי לָעֲנִיִּים, וְאִם עָשַׁקְתִּי אִישׁ אַחֲזִיר לוֹ אַרְבַּעְתַּיִם". אָמַר לוֹ יֵשׁוּעַ: "הַיּוֹם הָיְתָה תְּשׁוּעָה לַבַּיִת הַזֶּה, כִּי הָאִישׁ גַּם הוּא בֶּן־אַבְרָהָם. הֵן בֶּן־הָאָדָם בָּא לְבַקֵּשׁ אֶת הָאוֹבֵד וּלְהוֹשִׁיעוֹ." (הבשורה על-פי לוקס, יט א-י). כפי שקראנו, ישוע עבר ביריחו, ושם פגש את זכי - ראש המוכסים. במערכת האימפריאלית הרומית באותה התקופה, גביית המסים התבצעה באמצעות גובי מס ומוכסים מקומיים. פירוש הדבר שסוכנים מקומיים שילמו לרומא סכום שנקבע מראש, ואז, כשבידיהם ידע פנימי על כללי המס, גבו מבני קהילותיהם סכומים גבוהים בהרבה. זו הייתה מערכת שתכליתה הייתה ניצול, ושיצרה ושיעתקה עוול חברתי־כלכלי. >> להמשך קריאה |
|
|